ميري كريسمس… بقلم صانع الابتسامة حزنا

قصيدة /ميرى كريسمس يا احلى جهاد

 الساعة 12قصيدة بتخلص بليل
رسميا
إمبارح و إنهارده سلمونى لبعض فعليا
أنا لسه قاعد مبتسم عالأرض
باصص لسقف الأوضه مستنى
سنيما و الهلاوس تبتدى فالعرض
..
(1)
ظهرت ملامحك عالحيطان حنيت
باين على عينيكى البكا و الكرب
ظهرت وراكى دبابات بتشيط
مشهد فراقنا ده ولا مشهد حرب !
غابت ملامحك وقتها
طنشتها
و بكيت لمشهد طفل مات فالضرب
المكان يشبه لسوريا
الولد أمور و أشقر
..
اللى قتلوه كبروا
"الله أكبر"
و اللى خسروه كبروا
"الله اكبر"
و الطفل دمه رسم على الأسفلت شاعر بيزعق
"كان نفسى أكبر"
..
(2)
صوت البيانو بيبتدى
مع خبطة الموج فالصخور
و انا و انتى فالمشهد سوا
و كلامنا بور
أو يعنى عاملين نفسنا بنحب بعض
انا و انتى كنا ممثلين شطار بجد
حافظين سيناريو الدور أوى
الطبطبه عالخد
الفضفضه و السرد
البصبصه و الشد
 النحنحه و الرد :
"بحبك"
"و انا كمان"
"بحبك"
 "وانا كمان"
البيانو
سلم المشهد لأوتار الكمان
الصخور و البحر غابوا
و الهتاف رج المكان
الهتاف ضد اللى خان
الرصاص ضد الهتاف
و اللى مش ضمن الخلاف
طفل ساكن فالميدان
قلبه أبيض
عينه لونها
زى لون احلامه اخضر
جت ف قلبه رصاصه طايشه
الهتاف إحتد أكتر
..
اللى قتلوه كبروا
"الله أكبر"
و اللى خسروه كبروا
"الله أكبر"
و الطفل دمه رسم كمانجه ماسكها عازف بيزعق
"كان نفسى أكبر ..
(3)
ميرى كريسماس يا مجنونه
يا غاويه البعد و الأحزان
بقالك فتره ماظهرتيش على الجدران
و أنا عطشان
أغازل صوتك النونو
و أجيبلك لعبه زى زمان
واحشنى العند و خناقنا
على الفاضى و عالمليان
ما تيجى حبيبتى نتقابل
 و نتفارق ف أى مكان !
"مابتردش"
و فضلت ساكته و معانده كما المعتاد
بيظهر من وراها "عماد"
ولد فحضانه بيقرر
يضحى بلعبته لأخته
"ميرى كريسمس يا احلى جهاد"
فا يتأخر على القداس
حوالى دقيقه مش أكتر
تعدى قصاده عربيه
بدون سواق و تتفجر
..
اللى قتلوه كبروا
"الله أكبر"
و اللى خسروه كبروا
"الله أكبر"
و الطفل دمه رسم على الاسفلت عالم بيزعق
"كان نفسى أكبر"
..
4 الفجر
رسميا
الصبح و الليل سلمونى لبعض
فعليا
انا لسه رسم ب دمى فوق الأرض

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي