شد فرامل اليد... ابراهيم الافندي

 شد فرامل اليد

بقلم إبراهيم الأفندي 

فوق من غيبوبتك يا معلم 

و تصحصح وانت بتتكلم 

 وح ترفع رايتك وتسلم 

و ما تستهترش بحد


احنا مش لسه ح نتعرف

في غيابي تطبل و تسقف

وحتيجي عندى و ح توقف

و تشد فرامل اليد


علي اسمي تحط 200 شارطة*

مش عايزك تلبس ف الورطه

و أنا كدا مستنيلك غلطه 

 انا بقا بأتكلم جد


ح تخش  عليه بزعابيبك 

انا طبعا فاهم الاعيبك

لو تغلط صدقني ح اجيبك 

راح تدخل في طريق سد


بيقولوا كمان أنا مش عاجبك

تيجي سيرتي بتهز حواجبك.       

وحياتك انا لازم احاسبك     

 دي عمايلك فوق الحد


وتعالى اقولك واحاسبك

لو ناسي  زمان وققتي جنبك.       

ايام فقرك ايام غلبك

ومقدم سبت وحد


دلوقت بتاكل عيش فينو*.  

طاب ما أحنا تاريخك عارفينو

راح يظهر في تاريخه وحينه     

طبعا ولا عندك رد

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي