أنا القاتل والمقتول... عبد الحفيظ جابر شيبه

 بقلمي/ عبد الحفيظ جابر شيبه 

       أنا القاتل والمقتول 


سامحوني يا أحبابي 

العالم كله أصبح إرهابي 

يلا يا أصحابي 

علموني ازاي أكون 

مجرم حرب 

وكمان إرهابي 

أنا كنت راضي 

صاحب أراضي 

حارس لغنمي 

ومعايا كلابي 

بشرب شاي 

وبعزف ناي 

وبعزف ع الكمان 

زي أبويا من 

قديم الزمان 

وأخر اليوم 

أذهب للنوم 

واقفل علي بابي 

أصحى بدري 

أصلي الفجر 

وبسرعة أجري 

ومعايا غنمي 

عايش في سلام 

وبربي حمام 

شجرررر الزقووم 

فالسماء بيحوووم 

فارد أجنحة 

شمس مروحة

والعتمة سواد 

رايات الحداد 

على  البلاااااااااد 

مفيش صوت 

غير صوت الموت 

ومعاه السكوت

شجرررر الزقووم 

لسه بيحوووم 

وبيرمي قنابل 

وابل وابل 

حاولت أدارى 

في شجر الزيتون 

عصير ليمون 

بيهدي أعصابي 

أصل أنا الإرهابي 

وانا المقتول 

وللحرب بدق طبول 

ولا يهمني شجر الزيتون 

مهما إجتمع ومهما يقول 

شجرررر الزقووم 

شكراً شجر الزيتون 

طيب وانت بتقتل 

لو سمحت هدي التون 

وخلصنا من كام مليون

محتاج دبابات طيارات 

أقتل وقول هات 

ونحن إجتماعات 

في إجتماعات 

ووفد رايح ووفد جاي 

ونشرب هنا قهوة 

ونشرب هنا شاي 

في دولة بعيدة 

ومش من جيرانا 

جائت من بعيد 

تدافع عنا 

بيتفرج عليها 

أولاد أعممنا 

مصعبش عليهم 

في يوم حالنا 

حمام السلام 

من غير كلام 

بسرعة شوية 

عشان تعبت أعصابي 

خلصونا من الإرهابي 

يلا يا أصحابي 

علموني ازاي أكون 

مجرم حرب أو إرهابي 

بقلمي/ عبد الحفيظ جابر شيبه

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي