العدل غااب....بقلم فوقية خضر

العدل غاااب

بقلمي/ فوقيةخضر

العدل غاب عن دنيتى ...
والقاضى واقف
 والبيبان متقفلة .....
والحكم صار ساعة ماقال....هو كدة
طب ليه كدة...؟..
مانا كنت راضى بدنيتى .
وورى البيبان كان ف امان
..كان ف سعادة بس كانت مبهمة.
ماعرفش انا ..لما فتحت الباب
 وقلت اشوف ..ايوة صحيح جوايا خوف..
لكن اللى صار انى فتحت وقلت اشوف...
وانا كنت حاكم ...كنت قادر..
بس عمرى ماكنت غادر....
كل حاجة معايا كانت بالحساب.....
الا انى اخطى الباب واعدى..
ولو الخطاوى كت قلتلى ساعتها هدى.....
كنت هجرى مش ههدى...
مشدودة وعاف انى رايح
مش بايدى ...بس كان ف حاجة
 بتشد ف وريدى......
عاوزة تخطف قلبى منى
بس ماكنش غصب عنى...
رحت للقاضى اقوله..كان...وكان.
.كتت فاكر ف امان......
فجاة دارت دنيتى ووقع الميزان..
طب ليه دة كااان..؟ ....
.قالى خلاص هو كدة..وقفل البيبان
وانا عاوز ارجع دنيتى..
قالوا خلاص ولا حتى دى.
وفضلت واقف ف الطريق
اسال ...ياناس العدل فين ..؟.
قالوا انتهى.....
العدل غاب عن دنيتى....

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي