العدل... احمد محمود

 العدل

العدل  فين  يامحكمة

في  الأرض  ولا  في  السما

خلاص  تعبت  من  الأحزان

وانا  الأنسان  تملي  الفرح

          ناسيني

وكتير  مدعوا  من  الأحزان

 وكان  ياما   كان   وياريتة

ما  كان  حظي  من  الأحزان

وكتير   الفرح.    ناسيني

وشايل  من  الهموم  أحمال

وبقول   يادنيا   داريني

ويوم  ما  تفكر   وتسعدني

تعريني  ما  تسترني  تبكيني

وبقيت  انا  والدموع  احباب

وبعدين   معاكي    يادنيا

للأخر   عذاب   في   عذاب

وتملي    وعودك    كدابه

والفرح    قدامي    يعدي

لا  بيسلم   ولا  دقلي  باب

وياطول   الليل  وانا  وحدي

انا   وهمي    بقينا   أصحاب

يافرحه    خلي   عندك   دم

ودقي    في    يوم.    بابي

    وكفاية   بقي   نكد

وكفاية   عليا     عذاب

  وكفاية   بقي   غم

           والعدل

فين  يامحكمة  في الأرض 

      ولا   في  السما

بقلم

احمد. محمود

من ديوان حبة رتوش

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي