لاطفالنا... عاطف صلاح

 حاجه لأطفالنا الحلوين

---------------------------

أنا سموره وصاحبتي نوره

وعمار أخويا واختي منال

أنا طول عمري نشيطه وشاطره

واللى عليا اعمله فى الحال

ولا أجِّلّش الشُغل لبُكّرَه

واعمل زى بابايا م قال

أنا شطوره بيان ف الصوره

لما المِيس تسألنى سؤال

🙋🙋🙋🙋

= وانا عَمّار واد م الشُطّار

وبحب العربى وكل مجال

ابدأ يومى أقوم من نومي

أخش اتوضى قوام ف الحال

أصلى الفرض وأرضى الرب

وأرتب شنطتى عال العال

أبوس إيد بابا وأبوس إيد ماما

واخرج أنا واختى مع عيال

أدخل فصلي وجنب صحابي

م اتكلمش وعينى ف كتابي

واخد أنا م الدرس منابي

واكرر يومى على د الحال

،💇💇🧍

= وانا بقى نوره أنا صغيوره

وكل الناس بيقولوا أموره

أصلي م احبش اوسَّخ نفسي

وف أوضتي م العبش الكوره

ياصحابى وياكل احبابي

أنا وانتم أحدث أجيال

هنعَلِّم أصحابنا يكونوا

شاطرين زى بابانا م قال

*عاطف صلاح*

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي