يا ليالي..مروان كوجر

 " يا ليالي "


انا السهران    مع نجومك ياليالي 

انا لوحدي       بقمر ليلك ياليالي 

كنت الغريب من غير حبيب   

راح الطبيب   مفيش نصيب

                 ومعاك  ضاعت آمالي     

بكاني الليل     وصحتْ الويل 

ما نمت الليل

                وطيفك ساكن خيالي    

                             

وين الأحباب  ضاعوا الأصحاب 

صاروا أغراب

          وتركوني لوحدي بأحمالي       


أديش أنا حنيت  

أديش بعمري فديت 

     وعيونك أنا حبيبت

                ايمتى ترجعي ياغالي   


امتى يانجوم  تضوي عليى

                                    خيالي 

أنا اللي الشوق  سكن فيى    

                 وظلامك كان ترحالي 


أنا  اللي الكل     غدر بيى  

وسواد الليل     سكن فيى      

                     ونورك  هو كمالي  


بظلم الناس دَريتْ 

                    بظلمي ماحد دَرَالي  

على هموم الناس داريت 

                     وهمي  ساكن ببالي 

 

ضاع الحب والأمان 

     وتاه الشوق والحنان

             يمكن يرجع  زمان  

                 لا تكوني أنتِ رسمالي 


راح الحبيب مع الغريب 

راح العمر مافي نصيب

                  غيبتِ شمسي وآمالي   


الصبر      عاوز صبر

والفدر    سلاح القهر 

والهجر   طعمه صبر

                ودوبني حنين الغوالي  

 

افتحي قلبك وخدي إيديى ياليالي 

ردي الحبيب هو ليى.         ياليالي 

وضوي نورك في  عنيى   

                        قمرك نور الليالي  


ياليالي ........................ياليالي 


      قصيدة غنائية 

  بقلمي :

        السفير .د. مروان كوجر

                                                               ____________________


وتمر السنين عام وراء عام  

وما زال قلبي عامر بالوفاء  لكل احبتي

                                                         25_1_2021

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي