كنت زمان..جمال القاضي

 ( كنت زمان )

بقلمي / جمال القاضي

-----------------

كنت زمان 

تسأل عني

كنت قريب مني 

وفي كل صباح

ألاقي  رساله 

وفيها تقولي

إيه أخبارك

أفرح بيها

زي الطفل

كأنه بإيده 

ماسك لعبه جديده

يقلب فيها

يلمس فيها أزرارها تغني

ولما أقابلك

كان قلبي يدق

وأفرح لما أشوفك

وأقرب منك

وألمس أيدك

كأنك بدر 

غاب عن ليله

وكان مشتاق لظهوره

كنت أنا أمدح فيك

وأفضل أوصف 

وصف فريد لجمالك

وأمسك ريشه

وأرسم صورتك

وفيها ملامحك

وأهديها إليك

كنت ألاحظ 

منها الفرحه 

مرسومه بضحكه

ولما أشوفك تفرح

أفرح زيك

بس نسيتني خلاص

وخليت القلب

يموت إحساسه ونبضه

ومن أشواقه 

صار بيعاني

وبيسألني ألف سؤال

منه سؤال ليه حبيته؟

كنت أرد وأقوله

كان مكتوب عليا أحبه

كان بيقولي 

لو كان قلبه صادق 

فيه إحساسه لحبك

كنت تشوفه دايما جنبك

كنت تحسه قريب منك

ولاثوان عنك فيها يبعد

بس كلام القلب بهمسه

 كان خنجر دايما

يطعن فيا وأنزف دمع

يروي وسادة صمتي

وسؤاله التاني

كان بيقولي

إمته هيرجع 

كنت أرد أقوله 

أصبر

يمكن بكره يفكر يرجع 

وأقنع فيه مايصدقني

بس خيالي لأنه

فيه من طيفه 

باقي ملامحه

كان بيقول للقلب في سره

رساله إليه أبعتها 

مع نسمة ليل 

نايمه هناك على خده

وتلمس فيها مشاعره الناسيه

يمكن منها يفيق ويعود

زي مكان البارح 

شمعه تنور ونورها 

يصحي القلب النايم

وينبض فيه من تاني 

صمت مشاعره

--------------------

مع تحياتي ( جمال القاضي )

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي