تشبهيني.... سلوى البرشومي

 تشبهيني

في

نفس الملامح والشبه

لسة

في ملامح بتقول أن أنا

لما

بشوف نفسي في المرآيا

بقعد

في مناظرة بكتشف الفرق في

 الزمن والسنين اللي عدت

كان

فيها أية وقد أية الملامح كانت

تفيض بالحيوية فعلا الصبا

لة

رحيق كان الشعر الطويل

يهفهف

 على الجبين والجسم كان نحيف

 والرشاقة  والدم الخفيف والخجل

 على الخدود أحمر طبيعي بدون

 مكياج قعدت أفتكر أول كلمة

غزل والكسوف كان طبيعي مش

صناعي زي جيل الزمن دة كانت

 البراءة طبع مش تقليد

كنا

بنسمع اغاني العندليب

وكنا

بنصيف على البحر من الصبح

 لحد الفجرية مع لمة

 العيلة

لاكنا بتشتكي ولا لنسمع كلمة

 أة كان الفرح والمرح والهزار

 والضحك كان ليل نهار

عدت

 السنين الحلوة لما راحو الأحبة

 راح النسيم وراحت السنين

انتبهت

 صورتي في المرايا لسة صحيح

 في ملامح من تشبهني بس مفيش

 روح زي اللي كنت عايشة بيها

امبارح فاأنا مابقتش انا انا بقيت

صورة بتحمل مشاعر

 بقلمى

 سلوى البرشومى

 من مصر الاسكندريه

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي