انا ابن مصر...كتبها الشاعر فهمي محمود حجازي

أنا ابن مصر
أنا ابن مصر الأصيل
أنا  ابن  زرع النيل
 وللشهامة منار ة وللعروبة دليل
والدنيا لو زادت محنها  وزادت الأحزان
 عمر الشريف الحر متغيروش أحوال
ولو جمع العدا من  الكنوز أموال
عمر الفلوس والجاه ماتبني أصل  رجال
وبلدنا فيها الأصاله مبدورة فى الأجيال
تطرح بطولة وشرف وجيل من  الأشبال
يحمي عرين  البلد م الغزو والأهوال
يامصر يا ام الهرم وجيش من الشجعان
أن كان عدوك جبل نفتته وننخله ف غربال
واسأل برليف الحجر من حوله  لرمال
وضربه من  إيد بطل  طلب  العدو الترحال
 واسألوا عن  الشهدة والأبطال
يرد الرمل فى سينا  ويغنى ميت  موال
هنا ف حضني اندفن اللي صهر الجبال
برليف وحصنه  دكانوا مفكرينه محال
 جاه الاسد دكه وحوله لرمال
بقلمى فهمى محمود حجازى

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي