انا الصعيدي… كلمات الشاعر منصور ابو عبدالله

بقلمى منصور أبو عبدالله
انا الصعيدى .......
انا الصعيدى من الزان عودى
وعارف اصلى واصل جدودى
وربايتى على الاصول كانت
وعارف مقامى وحدودى
لا عمرى خنت صاحب عاشرته
ولا يوم ظلمت اللى عرفته
اصل الاصل بيه انا مولود
مش تعلمته او درسته
واللى يجى يوم على برجلى دسته
طبعى حامى وربى خالقه
قلبى للجدع يفداه
ولا عمرى مشيت خسيس على هواه
اترمى وسط النار مقلشى اه
واللى يمس كرامتى عصايتى دواه
للرجوله اصول العبد لله مبتداها
واللى معاه كلمه فى حقى ينساها
مشيتى مع ولاد الاصول عارف مداها
العين بتعشق بس القلوب ليها هواها
عمرك شفت الصقور تنزل من سماها
صعيدى ولد الاصول ومين بداها
بص يا صاحبى كلمه وخد اخرها
عشرتك فوق الراس بعزه اشيلها
صقر الشهامه وكلمه انا قايلها
عشرة الرجال كنوز للى يعرفها
ولو كل كلام الكون ما يوصفها
محبه ومعزه فى العين تحرصها

بقلمى منصور أبو عبدالله

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي