حكايتنا هيه...محمد النفيعي

 حكايتنا هيا (حكايه القط والفأر)

قال القط للفار تعال عايز احكيلك حكايه بس قرب هنا عشان تسمعني رد الفار وقال احكيلي من بعيد لبعيد مقدرش

 آمن علي نفسي حتي لوكنت انتا سعيد يعني

 مبسوط وفرحان رد القط وقال انا بحبك 

وانتا عارف رد الفار وقال انا عارف

 حبك ليا وكمان عارف عيونك 

بطق عليا شرار. رد القط. 

وقال انا بحبك زي

 حب الجبنه للفار اتعجب الفار وقال ياقط انتا مكار عكست الكلام عشان تلاهيني مفكرني حمار انا فار رد القط

 بضحك واستهتار وبص فوق في الهوا وقال 

ياسلام علي العصافير. فوق الاشجار 

اتعجب الفأر وبص بنفس الاتجاه

 وآمن القط واصبح ظهره

 ليه مندار وفجأه 

القط وقع 

الفأر بالفخ. بالمكر والمسايسه في الكلام. خلاصت الكلام مفيش حد يقدر يغير طبعه الطبع مزروع في 

قلوب البشر ممهما يقول متصدقهوش. 

شوف افعاله واحكم عليها 

من بعيد لبعيد تعيش

 طول حياتك

 مبسوط وسعيد


#كلمات

#محمدالنفيعي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي