كوكب تاني...أيمن نصر

 ( كوكب تاني )

زمان كانت الدنيا تتعاش 

و كان اﻹنسان إنسان أصلي 

مش من النوع البراني.

دلوقتي بقت الدنيا غابه 

القوي بياكل الضعيف الوحداني.

ولا الجحود واﻷذيه

 بقوا سمه عند البشر

 وإنسان الغابه عاد من تاني.

و أنا تعبت كتير من معاملة البشر 

و صرخت منهم بالصوت الحياني.

لدرجة إن جحود البشر بكاني.

و لقيت إن كل الدموع 

سببها طيبتي.

والله طيبتي

 هي اللي مكتره أحزاني.

وبكيت من اﻷحزان 

و مسحت دموعي.

و بمسح دموعي بكيت تاني.

و كلمت روحي من كتر أحزاني.

هي اﻹنسانيه ليه محارباني.

و ليه مخاصماني

 و بتزود في أشجاني.

و لا بتعتبرني خصم ليها و معانداني.

و يا ترى العيب فيها 

ولا العيب في أحزاني

و لا نجيب العيب

 على  الإنسان اللي بكاني.

و لا البشر بقوا من عجين تاني.

عجينه مسقيه بالكره و الشر 

و بكل ما هو لا إنساني.

ومين غير في المقادير 

و فطرة الخالق

 وجعل للبشر طبع غريب

 و حيرني و بكاني.

يبقى العجينه عاوزه ظبطه 

و يلزمها أعظمها شيف حلواني.

يظبط تاني في المقادير 

ويحاول يرجع ولو عشر 

طعم العجينه الرباني.

عجينه تكون مسقيه

 بالرحمه و الإنسانيه 

و بكل ما هو جميل من المعاني.

و أنا مش عارف مين لعب 

في المقادير الرباني.

وخلى عجينه البشر ماسخه 

وسايطه و بقى ليها طعم تاني.

يكونش إبليس دس جواهم

 سمومه و فلتني و جلاني.

ولا أكون أنا إتبدلت 

و صبحت فجأه 

مواطن خواجه ألماني.

ما أنا معنتش فاهم للبشر

 أي تعامل ولا طباعهم

 بقت مناسباني.

أصل أنا إنسان طيب

 و حساس مخلوق

 ع الفطره الرباني.

و إزاي أعامل ناس

 إتبدلوا واشكلوا

 و بقوا من طين تاني.

وأنا إنسان عمره ما هيتغير 

مكلبش في دينه و تقاليده 

و بحترم الكبير اللي رباني.

و حاولت كتير أسايرهم

 لكن إزاي نزرع الريحان 

جنب الزرع الشيطاني.

و طالما أنا ثابت

 مش هاتغير إزاي هعيش 

و اتعامل معاهم تاني.

ولا أخدها من قصيرها 

و أروح أعيش في كوكب تاني.!!

             بقلم ( أيمن نصر )

             دمتم في رعاية الله.

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي