ميدان الحلمية..ل..محمد بدوي

 ميدان الحلميه

**************

ياااااه هو هو نفس المكان

لما خادتنى رجلى صدفه

ورحت لييه

ورجعتنى لأيام زمان

كنت بقرب واحده واحده

والشوق سابقنى وطار إليه

كنت بقرب 

ولما أقرب منه خطوه

كأن بيفكرنى ب اللى كان

كان بيخطف منى قلبى

واحس بحاجة تايهه منى

كانت تاخدنى 

وترجعنى لايام لزمان

ياااااه هو هو نفس المكان

نفس الملامح و الشوارع

نفس الاشاره 

وماتغيرش منه حاجه 

مهما مر عليه زمان

وافتكرت

عمرى اللى عدى والصداقه

ورجعتنى للى كان

وغصب عنى جريت دموعى 

من عينيا

لما أفتكرت شوقى وحنينى

ايام زمان

وجنب منى واقف حبيبى

وركزت نظرى ف نن عينه

ومن الكسوف غمض عينيه

ولما فتح قلت كلمه

زعل لما سمعها منى

وسابنى وساب كل المكان

فى الميدان

كنت ماشى كأن ماشى

على أرض شوك

كل خطوه كانت بتجرح

كانت بتوجع 

من الألم 

ومن الجراح

كان قلبى يصرخ يشتكي

وما حد سامع

كانت ذكرى قلبت كل المواجع

فكرتنى بكل ذكرى كانت مابينا 

وكأنها كانت لسه امبارح

فكرتنى بنظره حبيبى

كانت زمان

والعين على الفراق

 بتدمع

ورجلى واخدانى وهامشى

وكأن ماشى  لكن بظهرى

لا كنت شايف من الدموع

ولا كنت سامع 

غير انينى 

على كل العمر اللى ضاع

ومابقيتش شايف ايه فى الميدان

غير دمع العين 

واللى فى قلبى م الاحزان


م/محمد بدوى أبوالعلا

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي