اتخنقت.....بقلم حسن أبو علي

;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;إتخنقت;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;
----*----*----*----*----*----*----*----*----*
نفسي.أضحك.بس.خايف.تمنعني.دمعتي
والحزن.في.طريقي.واقف.ومانع.فرحتي

والدنيا.شدةحيلها.شاطحةوفالت.لجامها
عايزاني.تحت.طوعها..وتلغي.شخصيتي

أتخنقت.وجبت.أخري.وغُلُب.ويايةصبري
خلتيني كرهت قدري وحطمتي نفسيتي

وخداني. ليه عدوك. وبيقوى علية. قلبك
أنا لو أسير في حربك راعي حق أدميتي

الهم. لو دين علية دفعته بدل المرة. مية
والعمر لو فيه بقية. مش هتطلع شكوتي 

خليها. عليكي. حبة. ومشيها. ود. ومحبة
حُطيني في خانة. الاحبة وراعي محبتي 

يادنيا يرضى عنك أفتحي لقلبي حضنك
وصفي.. معاية. قلبك. هو. أنتي.. عدوتي

لاعتاب معاكي نافع ولا دمع عيني شافع 
عايزاني طوع وخاضع ولموتي بتخطتي

أبوس.. راسك. كفاية. ماتركزيش.. معاية
لية.فرضة.علية..الوصاية.وحبسة.حُريتي 

أيدك. طايلة وقادرة وحنانك عملة. نادرة
وحياتي. فيكي. سُخرة وعلى. قد. لقمتي

حاولت.بكل.الوسايل.وغلُبت.أبعت.رسايل
تقراها. وتقولي هايل وتقطع في. فروتي

فضيالي.وبتراقبني.وع.الهفوة.بتحاسبني
لو.سمعت.ضحكة.مني.تبدأ.في.محاكمتي

قلبي. لودق تقلق. وكأني غلطان. وبسرق
عايزاني.ف.الدمع.أغرق.وأموت.بحسرتي

لو بأيدي كنت أرحل. ولا هتردد ولا أسأل
ياما. قلت. بكرة. أجمل.. وصدقت. كدبتي

على.أشواكك.بخطي.لابخاطري.ولاأرادتي
قربت. منك بعدتي ولية خونتي. خطوتي 

بعافر..على.قد.ماقدر.على.أحزاني..أسيطر
تيار.. أحزانها. كان أكبر. وحطم.. صخرتي 

نفسي. أودع همومي وأبدء بالفرح. يومي
وأنام..أروح.في.نومي.ماشكيش..لمخدتي

تعبان. مابقتش قادر. نفسي أبعد. وأهاجر
جابت. خلاص. من الأخر. وأنهارت. قوتي   

خُديلك. فترة نقاهة. وفكيها بحبة. فُكاهة
وأديني. فرصة. ومساحة. أرجع. ضحكتي

وأعيش. زي الخلايق. مرتاح البال. ورايق
لو..فرحة..تدوم.دقايق..أناراضي..يادُنيتي

أسقيني. الفرح مرة وأسقيني الجرح. مرة
حرام.. كدة. كل مرة. الجرح. من.. قسمتي

كفت ميزان عدلك. مابتنصفش غير أهلك
ولما.أشكي.من.ظلمك.تقولي.مش.قضيتي 

قربت.أخد.ف.وشي.وأهجر.مُدنك.وأمشي
سنين..وأنا.أقول.معلشي.وبتحمل..خنقتي 

ضرب. الميت حرام وأنتي ضربك. بأنتقام
رضاكي عني بكام. وأنا هشتريه وتسكُتي

أنا ضيف عندك. وراحل بعد مُدة ولاعاجل
مابلاش. كل. المراحل أحزان. لحد. أخرتي

تعرفي. كرم الضيافة ولا ف نظرك. خرافة
خلي.. وداعنا. بلطافة.. في. نهاية.. رحلتي

بقلمي................................... حسن ابوعلي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي