وحيدة… كلمات الشاعر صبري حسين

هذه الكلمات كتبتها علي لسان صديقة تعيش حياتها لعمل الخير في تعليم وتنمية مهارات الاطفال
شعرت بمرارة في كلماتها من نظرة المجتمع لانها  ترفض الزواج لمجرد الزواج هي تريد بناء اسرة علي اسس متينة
تبني اسرة علي الحب والتفاهم والاحترام
*******************************************

( وحيدة )كلمات/صبري حسين
بتقول وحيدة
وبوحدتي سعيدة
مصاحبة نفسي
متصالحة مع كل من حولي
ازاي اكون. وحيدة؟
ومعايا اوراقي وقلمي
بترجم كل مشاعري
ارسم فرحة قلبي
امسح دمعة عيني
اسافر بلاد كتيرة
اتكلم مع كتبي
ادخل جوة قصة
اعيش في اغنية
اطير مع قصيدة
انا وحيدة
لكن بوحدتي سعيدة
بتعامل بصفاء نية
بكل تلقائية
بسامح كتير
بلتمس كل الاعذار
بدي فرص كتيرة
بفرض حسن النية
قلبي كله حنية
لكن عمري ماكنت عبيطة
فاهمة كل حاجة
بعرف افرز الوجوه
عارفة
اللي بيعرفني لحاجة
واللي مش مننتظر مني حاجة
عمري ما كنت انانية
بحب كل اللي حوالية
بحب كل الناس
عايشة بصدق الاحساس
سعادتي بلاقيها مع الاطفال
بشوف معاهم كل الجمال
العب معاهم واطير مع الخيال
بعشق النظر في عيونهم
بشوف الخير والحب في وشوشهم
هم زينة الحياة
وانا عاشقة للحياة
 انا وحيدة
لكن بحياتي سعيدة
بشتغل بجدية
مش شاغلة بالي ببكرة
انا بنت النهاردة
رامية حمولي علي الله
عارفة انه هو النجاة
مش خايفة من حاجة
كلي  ايمان وثقة
باني لايمكن اخد غير المقسوم
عارفة ان ربي رحيم
عايشة سعيدة
بطبطب علي نفسي بنفسي
بدواي جراحي  بيدي
بزرع الامل في قلبي
عمر اليآس ما  عرفني
بيهرب بعيد عني
كلي ايمان بربي
قانعة بكل احوالي
راضية بقضاء ربي
دستوري القرآن
عارفة معني الايمان
قانعة ان جزاء الاحسان احسان
قلبي بالخير مليان
بعمل لإجل الجنان
برجو. عفو. الرحمن
ايوة. وحيدة
و بوحدتي سعيدة
صبري حسين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي