انا المصري… كلمات الشاعر عادل تمام الشيمي

انا المصري .
شعر..عادل تمام الشيمي.

انا ابن مصر والهرم والنيل
انسج من زرعها الغنوة والمواويل.
.انا اصل الحضارة.والتاريخ اصلي..
وكنت للزمان اية وللظلام قنديل...
.صنعت من الصخر منزلي وهرمي.
وعملت من قلب الجبال تماثيل..*********
.انا رغم الالم والضيق ....لازلت انا مصري.
احمل فوق راسي الجبل.....هكذا طووول عمري.
.تسقط دموعي بحور.....تجري علي صدري..
ورغم طول الضني........انا صابر علي قدري..********
حكمت عليا ملوك ......وصبرت طول دهري...
.ما غيرت لون جلدي....ومازلت انا المصري..
.سلاح السلام فاسي....احفر به ارضي
.يطلع الخير م الطين....استربه عرضي..
.والنور فوق راسي....واكون عن العمل مرضي.
.ويكون الثواب مكتوب....وطاعة الاله فرضي..

شعر/عادل تمام الشيمي....مصر..

..

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي