اصل الحكاية مصر

(اصل الحكايه مصر)
كان نفسي اقولك تعالي
نسكن الغربه بدل ماسكنها وحدي
نشيل همومنا ونصبر بعضنا
ونشوف حياتنا بالمتاعب والاسيه
اصل كل الصعاب  تهوون بقربك
لما كل يوم تدفيني شمسك
مش هتعرف تغيب عنى السعاده
والموده هتفضل معاي مش اسيه
تعالي واسكني قلبي وارحلي وياه
ويا نبضي ويا حبي ويا عشقي
كان نفسي اخدك لحضني
 واخفيك من عيون كل البشر
واحكم عليك بالسجن جواى
طول العمر
كان نفسي اصرخ بين الوف
الناس واقول انك غرامي
وملاكي واحتوائي وجنوني
وعقلي وحياتي ومماتي
كان نفسي احكيلك
عن كل حاجه بيا قبل السفر
نفسي دمعتي متنزلش قدامك
ولا اضعف ولا اشكي بعادك
كان نفسي اقول مش مسافر
ولا هبعد عنك وغادر ولا اسكن
الغربه بعيد عنك واكابر
كل شي كان نفسي فيه هو قربك
معاي بكل اوقاتي وكل احتياجي
كان زي ما كان كل البشر يتمنى
الحياه مع قلب حبه وعشقه وضمه
لكن تعبتنا الحياه والزمن
مش راضي يرسم على وجهنا السعاده
هصبر والصبر فقربك عباده
واصلي بمحرابك وادعي بحنانك
واتوضى بمية غرامك واتيمم
لو خلصت دموعي بغرامك
وانوى لصلاة الغريب بعد المغيب
والشمس تغرب بحضنك
والقلب ينبض بشمسك
اصل الحكايه اني بحبك
    يامصر
عابدين محمود البرادعي

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي