علمتني…. بقلم محمد ناجي

علمتينى

علمتينى لغة العيون
وخلتينى زيك مجنون
ابص فى كل العيون
واعرف منها قصص وحكايات
فيه عيون واضحه
تتكلم بصريح العبارة
وعيون مكارة
تتكلم بالغمزة والاشارة
وعيون غامضه
تتكلم بالكناية والومضة
وعيون قبيحة
تتكلم وتعمل فضيحة
عالم غريب وعجيب
بحر غويط ملوش نهاية
وانت عرفتينى البداية
وعلمتينى لغة السكات
كنت منه بعانى
عرفت ان ليه معانى
بيحرك مشاعرى ووجدانى
والسكات مش ضعف أوانكسار
ممكن يكون قوة واصرار
وعرفت منه كمان اسرار
تقلب الليل نهار
وعلمتينى انواع الابتسامات
لكل نوع معنى ودلالات
وعلمتينى احس بمشاعر الناس
وكأنى باسمع واشوف
خبايا القلوب والنفوس
من غير مكياج ولا رتوش
انا بيك مبهور
وبكلامك اللى بين السطور
بس انا حاسس
ان الحياة قست عليك
وخدت منك كتير
بس انت لسه قوية
عشان قلبك كبير
انا بقلبك مفتون
يا اجمل قلب حنون
وبحبى ليك بعترف
ولقلبك بميل وانجرف
صحيح اتعلمت منك كتير
بس خدى منى الدرس الاخير
الدنيا من غير حب ماتساويش
تعالى معايا فى الغرام نعيش

بقلم / محمد ناجى

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي