الناس معادن
*****
نزلت سوق الصحاب 
قلت اشتري صاحب
ينفع ساعة الشدة وع الحلوة والمرة نتصاحب
لقيت زحمة كتيرة ووجوه متلونة واقفه بتتعاجب
سألت عن الأصيل فين ألاقيه عشان نتصاحب
قالوا  لي كان هنا زمان منه كتير ,  وذهب
أنا أبويا وصاني وصية وقت العلام والأدب
قال لي يابني خلي بالك " الصاحب ساحب "
ومش كل واحد ضحك في وشك تعمله صاحب
ولا كل العلام يا ولدي تلاقيه مكتوب في كتاب
علام الراس يا ولدي  سبق علام الكتاب 
*******************
أبويا وصاني وصيه ...
قال لي طوّل بالك شويه
ولا ترد أبداً للناس أسيه
واحسن الظن دايماً والنية
واصبر علي العدو شويه
دا الصبر يا ولدي من الله عطيّة
واوعي من الغرور والانانيا
دا الدنيا يا ولدي فانية
وأخرتها ايه غير حفنة تراب
**********************
ياللي شايف نفسك والكبر ما ليك
نسيت يا واد نفسك والكبر ما ليك
ارجع يا واد لأصلك ربنا  يهديك
واصلح يا واد عملك ربنا يهديك 
***************************** 
بقلم / علي حزين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي