شعر عامي ,,
                                     حبيبي ونور عيني
 إهداء إلي روح ابني الحبيب الذي به سررت .. اللهم ارحمه وأدخله فسيح جناتك واجعله شافعاً لنا اللهم أمين ..
                  " سميته يحيي ليحيي فلم يغني عنه من أمر الله شيءً "
                                      **************
ابني حبيبي يحيي ضناي
نور عيني يحيي وحشني
ومش عارف أقل لك ايه
صدقني كتير كتير وحشني
ومشتاق لك كتير يا نورعيني
من يوم ما رحلت عني يا عمري
يا حتى مني يا ابني
وأنا النوم مخاصمني وهجرني
والضنى والعذاب ملازمني
يا عكازي اللي راح مني
وأنا كبرت وكبر سني
كان علي عيني يخدوك مني
كان علي عيني بعادك عني  
بس اعمل ايه غصب عني
الموت القاسي خدك مني
وأنت في حضني يا بني
معقوله يا حبيبي تفارقني
بالسرعة دي تروح مني
وتسيبني لوحدي وتجري
مستعجل ليه يا ضناي
ما كنت أفضلت شويه معايا
آه لو كان الموت خيرني
أه لو كان بدل ما يخدك
كان خدني , آه يا بني
ضحكتك  لسه بترن في ودني
ضحكتك كانت بلسم جروحي
ضحكت كانت تغسل روحي
وكلمة بابا منك كانت بتسعدني
كانت بتفرحني كانت بتريحني
يا ضناي يا حته مني يا ابني
ازاي افرح وأنت بعيد عني
ازاي اضحك وأنت بعيد عني
ومنين الفرّح يجيني ويفرحني
وكيف اضحك وأنت بعيد عني
ومين يضحكني غيرك يا ابني
ومين يواسيني غيرك يا ابني
ويمسح دموع عيني
ومين يداويني وأنت دوايا
وأنت القلب وأنت العين والنني
معقولة تروح يا يحيي وتسبني
مستعجل عاوز تسبقني
عشان هناك تستناني
طاب ما كنت خلتني
أنا اللي أستناك هناك يا عمري
يا ضناي يا حته مني
بس اعمل ايه غصب عني
الموت القاسي خدك مني
يا حبيبي يا ابني يا ضناي
يا وحشني يا وحشني
*******************              
 بقلم / على حزين

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي