انا والنجوم وهواك... محمد حجاج

 قصيدة انا والنجوم وهواك


انا والنجوم وهواك

عايشين بنستناك

والقلب ما بينساك امتي بقي تجيني

ده انت حبيب قلبي وكمان حبيب عيني

لو كنت باقي علي الهوي ارجوك ترسيني

غرقان في بحر هواك بسفينتي رسيني

وان كنت يوم حزنان ابعت وواسيني

 وان كنت مش حابب فالقلب ما بيسلاك

عمره في يوم ما قسي وانت الزمن قساك

يا منة الأشواق يا فروالتي وروحي

هفضل اقول مشتاق عن عيني ما تروحي

سحراني بالأخلاق وجمالك الفتان

بدعي وانا الإنسان تقربي مني

يا قلب كل حنان  لا تبعدي عني

حطيني في دماغك خليني انا علاجك من اللي جرالنا زمان

ده ماضي اهو عدي في صفحة النسيان

مش حاطة في دماغك 

سقف الطموح عالي 

نحقق الأحلام مع بعض يا غالي 

خلي القلب حساس   متخلهوش ساذج 

صخر وقسوته عليا انا فرحتي عزالي 

يا حب جه بالصدفة انا ماسك ومتعلق 

مستني كلمة اللي بيها مش هبقي انا مصدق 

ملكة جمال قلبي   وعليها كل العين 

من زيها في الدنيا  نفسي ابقي انا شغلك 

نفسي ابقي انا همك نفسي ابقي انا شغلك 

عمري في يوم ابدا  لو مهما ايه عملتي 

لو حتي مش حباني أو مني انا قفلتي

هتفضلي في القلب ملكاه بسكانه 

يا إللي مليتي القلب و محبتي احزاني 

جمبك يا احلي ملاك 

أنا والنجوم وهواك 

#محمد_ابراهيم_حجاج

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي