سجال رقم 1
بين الشاعرة فاطمة عجيبه
والشاعر رضا ابو الغيط
-------؛-----***--
فاطمة
اصحي يا بيه لساك كده نايم
قوم اتوضي وصلي الصبح
ألحق خد ---م الصبح نسايم
رزقك واقف ---ومعاه الربح

رضا
حاضر هاصحي بس افوق
من كوابيس ---القوت والزاد
يمكن يا اختي --نبص لفوق
وللانطول ---م الفرح ميعاد

فاطمة
عارفة يا سيدي أنك شقيان
طول الليل ---عمال بتفكر
دايما دايخ -----م الأحزان
ومزاجك ------دايما متعكر

رضا
قولي بسرعة ---طلبك إيه
ما هو موال انا خدت عليه
عاوزة كام علشان ما نعيش
فكة ----وللا الألف جنيه

فاطمة
عايزة الفكة ---طبعا يعني
لأ يا حبيبي ؛-- الألف جنيه
والله كلامك ده له معني
هي الفكة ----هتعمل إيه

رضا
طب بالذمة ---اعمل ايه
والاسعار على طول بتزيد
أقتل ---وللا أسرق بيه
والقي فى ايدي كلبش حديد

فاطمة
عارفة ان انت مش متحمل
بس انا يعني هاعمل ايه
اهو مشوار --ولازم يتكمل
أتحرك ----يا سعادة البيه

رضا
والله يا روحي كان على عيني
بس الحال مش زى زمان
كل منايا ---يا فاطمة  تعيني
راجل ---طول اليوم شقيان

فاطمة
نعمل ايه ---والحاجة بتزيد
والدمعات ---بتزيد ف عينينا
شايفة انا محسن جارنا سعيد
واحنا يا حسرة ---قلبي علينا

رضا
انام الصبح ----لحد الليل
باتعب لجل ما اجيب جينهين
وارجع ----بعد ما اشوف الويل
والقي البيت ---ده لسة حزين

فاطمة
حتي جارتنا كمان فتحية
شايفة فى ايديها لابسة اساور
عايشة يا اخوي ----ومتهنية
لكن بيتنا ----مافيهشه مناور

رضا
شوفي جهاز  البت بكام
وللادروس ---الواد حسانين
وللا علاجك ----والبرشام
قولي يا غالية هاقضي منين

فاطمة
يعني الناس دي عايشة ازاي
ولا بنشوف ولا بنسمع شكوي
شاطر بس في شرب الشاي
ولا راضي ---تصلحلي المكوه

رضا
جوز فتحية ده واد هليب
يعرف كيف للقرش يجيب
وما خلاش ف الحارة صديق
وللا كان ليه ف الحتة حبيب

فاطمة
يالله نصيبنا ولازم نرضي
يمكن يوم الفرح يزورنا
وانت يا راجل حاول تهدي
بكره نكيد ---بالصبر عزولنا

رضا
ترضي ولادك ---يكلوا حرام
وللا فاطمة ---نعمل ايه
طول الليل مش عارف أنام
من خوف ---مادد ليا ايديه
فاطمة
لا والله انا مرضاش
وانت عارفني يا راضي كويس
اتحملت ---وقولت بلاش
دا انت يا غالي عندي الريس
رضا
قومي نصلي وندعي الله
يصلح حالنا وحال الناس
يمكن ننسي وجع الآه
والمظلوم ما يبات محتاس
فاطمة
يالله نقوم نتوضي وندعي
ربي يبارك ---ف الاولاد
هو بفضله قادر يهدي
بكره معاهم تيجي الاعياد
رضا
ربنا فرجه والله قريب
حاسس دايما بالمساكين
والارزاق دى قسم ونصيب
مش بالهم----ودمع العين
فاطمة
وانا وياك راضية بنصيبي
يكفي وجودك مالي البيت
انت سندي وانت طبيبي
ولا فارقة ولا غني ولا صيت
رضا
ربنا يصلح حالنا وحالك
دا انتي اصيلة بنت أصول
نفسي تروق ويروق بالك
وأفضل جنبك كده على طول

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي