جايلك يا امي... اسامة جديانه

 جايلك ياأمي في الطريق

جايلك و الشوق لي صديق

جايلك ونفسي في لقمة ناشفة

من خبيزك لما يخمر الدقيق

اللقمة في الغربة بلاستيك

من أول لقمة ياأمي تنشف الريق

أشرب وراها كام ابريق

و بردة احساس في لا يطاق

خبزك ياأمي احن من الرقاق

فاكرة عجينك في الماجور

و احنا واقفين حواليه طابور

لما الخميرة ترفعه شعاع من نور

و نلفلف الأش بدري ونجهز

حبة بطاطس لما تحما النار

و تقولي يا اولاد اصبروا

بعد شويه هعملكم أبابير

أيامكم خير

و الله انتم اللي تسموا أساطير

لما تقومي الفجر عالطشت النحاس

و باجور نمرة اتنين عامل ازعاج

و باجور تاني بيغلي اللون الأبيض

و احنا في انتظار الأبابير

يدوب تنتهي من غسيلك

وتبدأي تقرصي العيش

تيجي الجيران تساعد 

و الكل يومها يشوي السمك

و تاخد نصيبها من العيش

في الفرن صينية بطاطس 

مدفون فيها طير

أيامكم خير

قربت يا أمي يدوب ساعتين

الدقيقة الواحدة تسوى سنين

نفسي اترمى في حضنك

ترويني بحبة حنين

يمكن تنسيني الأنين

اللي شربته في كاسات الغربه

بلون حزين

في ليل سواد و العتمة تعمي العيون

كله يهون لجل ما اجيلك راجل

أعوضك الفقر اللعين

و اجيب لك كل شيء حديث

كله شغال بالكهربا

لاقلة و لا زير 

راح اجيب لك تلاجة بدورين

بس انت فين 

و انا قاعد اكتب و انت صورتك 

ماتفرقني و مرسومة في العين

من يوم رحيلك و انا ببكي

بدون دموع ولا نهنهة

القلب يبكي و انت تطبطبي 

كلنا رايحين

كان لسة بدري

لا يا ابني دا قدر مكتوب

و العمر مش بالسنين

العمر ذكرى بعد عمرك 

سطروا بالرياحين

ياريت تكتر الدعاء

وتصلي على الهادي الأمين

                       (((أسامه جديانه)))

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سافرت نحوك....بقلم عيسى جرابا

قل لي يا قلم… كلمات الشاعر نافز ظاهر

اجازة... علاء، عطية علي